מה קורה במחלקה?

  • במסגרת עבודת המחקר שלה בודקת ד"ר גלית וידמן ששון את הבסיס הדקדוקי, הקונספטואלי והקוגניטיבי של תופעות של דירוג, מבנה סקאלות, וערפול, מזווית תיאורטית, אמפירית וניסויית. בין השאר עוסק מחקר זה בשאלות כגון:

    • ערפול: כמה גרגירי חול יוצרים ערימה?
    • פרדוקס סוריטס: כיצד קורה ששתי הנחות אינטואיטיביות כמו 1-2 מובילות למסקנה 3 שהיא בבירור...
  • סאנה לונפורס, תלמידה בתכנית לכתיבה יוצרת ע"ש שיינדי רודוף במחלקה לאנגלית, שילבה מחקר הסטורי וכתיבה יוצרת בתיזה שכתבה במסגרת לימודי התואר השני, "Meine geliebten, goldenen Kinder: Silenced voices from the Holocaust," בהנחייתו של פרופ' אבן פלנברג. כפי שהיא מסבירה, "התיזה היא מסה דוקומנטרית-ספרותית המבוססת על מכתבים בגרמנית של שני ניצולי שואה ובני משפחותיהם. על סמך המכתבים שתירגמתי, בשילוב עם מידע שאספתי ממקורות היסטוריים שונים, מוזיאונים ומאגרי מידע, עבודתי מספרת את סיפורה של משפחה יהודית זו משנות ה-20 של המאה הקודמת ועד ימינו ומתחקה אחר הדרך העלומה (עד כה) שעשו באירופה...
  • ילדים הרוכשים שפה שניה משתמשים לעתים קרובות בשפה באופן הדומה למה שמוצאים אצל ילדים עם לקות שפה ספציפית (SLI). כיום מצויים בידי  אנשי חינוך, קלינאי תקשורת, ובעלי מקצועות אחרים העוסקים בהערכת שפה כלים אבחוניים מוגבלים ביותר על מנת להבחין בין ילדים דו לשוניים בעלי לקות שפה ספציפית לבין אלה שבסופו של דבר ידביקו את עמיתיהם הדו-לשוניים. ספר חדש בשם Assessing Multilingual Children: Disentangling Bilingualism from Language Impairment, בעריכתם של פרופ...

  • שמות עצם מצטרפים למגוון של רכיבים  – מיידעים, כמתים, שמות תואר, צירופי זיקה ועוד – ליצירת צירופים שמניים. הסמינר של ד"ר גבי דנון, "צירופים שמניים", מתמקד במבנה של צירופים אלה בשפות שונות מתוך מטרה לנסות לזהות הכללות משמעותיות שמרחיקות מעבר למגבלות השרירותיות-לכאורה על מבנה הצירוף השמני בשפה זו או אחרת. בין השאלות שיידונו בסמינר זה:

    • עד כמה מצייתות שפות שונות למגבלות אחידות בדבר סדר המילים בצירוף השמני? מה הסיבה לכך ששונות הינה נפוצה יותר באזורים מסוימים של הצירוף השמני מאשר באחרים?...
  • ספרה של ד"ר אילנה בלומברג, Victorian Sacrifice: Ethics and Economics in Mid-Century Novels, עוסק במתח המתקיים בתקופה הוויקטוריאנית בין תפיסות דתיות של הקרבה עצמית לבין האתוס הקפיטליסטי, ובהשתקפותו של מתח זה בספרות התקופה. כפי שנכתב באתר ההוצאה לאור (Ohio State University Press):

    In Victorian Sacrifice: Ethics and Economics in Mid-Century Novels (Ohio State University Press, 2013...

  • האם ידעתם שילדים דוברי ערבית בכל העולם רוכשים תחילה שפה שהיא מדוברת בלבד ושאין לה צורה כתובה מוסכמת? ובאותה עת, כל הספרים בערבית, כולל ספרי הילדים, כתובים בערבית ספרותית. הערבית הספרותית נלמדת בבתי הספר והיא שונה באופן ניכר מהניבים המדוברים- לא רק באוצר המילים אלא גם במבנים הפונולוגיים, המורפולוגיים והתחביריים. שיעור המילים בלקסיקון הערבית המדוברת של ילדים דוברי ערבית בגן חובה אשר קיימות בצורה זהה גם בערבית הספרותית מוערך בכ-20% בלבד. לאור זאת, אין זה מפתיע שילדים דוברי ערבית אינם מבינים סיפורים שקוראים להם בערבית ספרותית.

    ...

  • ב-2014 יצא לאור גיליון מיוחד של כתב-העת Studies in American Jewish Literature שערך פרופ' מיכאל קרמר. תחת הכותרת "לפני המבול" ("Before the Flood"), גליון זה מציע אסופה ראשונה מסוגה של מאמרים העוסקים בהיבט עלום של הכתיבה היהודית בארה"ב: ספרות שהתפרסמה לפני גל העלייה היהודי הגדול ממזרח אירופה בשלהי המאה ה-19. ראיון עם פרופ' קרמר בנושא ניתן למצוא כאן.

    ...
  • ד"ר אתי גורדון גינזבורג סיימה לאחרונה את עבודת הדוקטורט שלה, "מהיגיון לאי-גיון: האוטוביוגרפיה הנסתרת של לורה א. ריצרדס", שנכתבה בהנחייתה של פרופ' סוזן הנדלמן מהמחלקה לאנגלית. במחקרה מציעה ד"ר גינזבורג קריאה חדשנית בשירת ה"נונסנס" (nonsense verse) ובשתי אוטוביוגרפיות שכתבה סופרת הילדים האמריקנית לורה ריצרדס (1850-1943) בסוף המאה ה-19. העובדה שיצירתה של ריצ'רדס לא זכתה כמעט להתייחסות מחקרית רצינית, טוענת ד"ר גינזבורג, מעלה שאלות מרתקות על יחסי הגומלין שבין מגדר, סוגה ספרותית וקאנון. כפי שהיא מסבירה, "כאשר קוראים את יצירתה של ריצ'רדס על רקע הביוגרפיה שלה ותקופתה, מתגלה סופרת מתוחכמת להפליא...
  • הופיע זה עתה: גליון חורף 2016 של חדש של כתב העת לכתיבה יוצרת The Ilanot Review. עורכי כתב העת הם בוגרי התכנית לכתיבה יוצרת במחלקה לאנגלית. הנושא המרכזי הפעם הוא "מגבלות" (Constraint).

    מדברי העורכים:

    "Constraint might be viewed negatively, as limiting, but to the artistic mind a constraint can function as a dare that raises the creative stakes, a spur to the imagination, an invitation to play a more complex game. To our surprise, this theme provided an encounter with the height and breadth of...

  • ברוריה מירון, סטודנטית לתואר שני במסלול לבלשנות במחקר קליני, מתעניינת ברכישת שפה ומושגים ובגיל הרכישה של תארים וביטויי-כמות. במסגרת עבודה סמינריונית בפסיכוסמנטיקה, היא זיהתה גיל קריטי ברכישת הביטויים 'קצת' ו'הרבה' בקרב ילדים דוברי עברית כשפת-אם. בעברית המילים 'קצת' ו'הרבה' יכולות להצטרף למילה כמו 'יותר' בשני אופנים שונים, כאשר הפירוש של הצירוף (ובפרט, השאלה איזו מילה מתפרשת כמאייכת כמות) תלוי בסדר המילים. למשל, הביטו בהקשר המודגם בתמונה, שבו לדובי יש 6 טושים ולסנופי יש 4 טושים. בהקשר...